lördag, september 18, 2004

Förortsjippon

Är på besök i förorten över helgen. Dels för att ta det lugnt, dels för att syrran ska få spela The Sims 2 och dels för att få äta lite god mat (som jag givetvis lagar) men som morsan betalar.

Man tror i sin enfald att man ska komma ifrån stressen och surret som man naturligt förknippar med innerstan - men mer fel kan man inte ha. Givetvis tycker lokala centrumet att man ska ha en jippodag på fredagen. Undrar hur många som egentligen tycker det är skönt att efter en arbetsvecka mötas av folksamlingar, trängsel och uppträdanden?

Jag kan förstå om det händer någon gång i halvåret, men på sistone tycker jag nästan det varit tillställningar som dessa var och annan gång. Igår var det nån tjejgrupp med fyra blonda 15-åringar (de kan inte varit så mycket äldre än så), som sjöng på en provisorisk scen utanför ICA-butiken. Vi som stod i kö att betala våra varor kunde knappt höra vad vi tänkte när vi översköljdes av Ace of Base-influerad tuggummipop som framfördes "singback". De hade dessutom mage att tacka publiken med: "Det är kul att ni kunde komma och lyssna på oss". Som om vi hade något val!?

Mest synd tyckte jag nog om de som var tvungna att genomlida detta i stolen bakom kassan. Inte nog med att de fick stå ut med musiken, de fick nog även stå ut med kundernas icke-existerande entusiasm inför "musiken". Skulle jag jobbat där hade jag krävt ett arbetspass i uppackningen på lagret eller så hade jag gått ut till scenen och kapat matarkabeln till högtalarsystemet samt återvänt till min kassa med ett muahahaha!

Till råga på allt så var det idag lördag någon sorts ekobonde-/skogsmulledag i centrumet. De var avsevärt tystare men likafullt inkräktar det på min välbehövliga privata sfär. Usch för jippon man utsätts för ofrivilligt.