fredag, september 17, 2004

Inte konstigt att skivbolagen har det svårt

Läste i Aftonbladet (så man får väl kanske ha en viss reservation för innehållet) om Idol2004-vinnarens kommande kontrakt med BMG:

  • Vinnaren i "Idol" får ett förskott på 200 000 kronor. Hälften betalas ut vid påbörjad skivinspelning, resten vid "utgivning av färdig och godkänd albumproduktion".

  • Vinnaren får 12 procent i royalty på albumförsäljning, 8 procent på singel.

  • Tv-reklam: Fram till dess att 50 procent av BMG:s utgifter för all tv-reklam för vinnarskivan är täckta, får vinnaren bara behålla hälften av inkomsterna från skivförsäljningen.

  • Musikvideo: 50 procent av kostnaderna för videoinspelning ska vara avräkningsbara mot vinnarens royaltyintäkter.

  • Utlandsturné: Om vinnaren åker på turné utanför Norden ska 100% av BMG:s eventuella kostnader vara avräkningsbara mot vinnarens "samtliga intäkter".


En källa i branschen (hoppas inte Daniel Nyhlén har hittat på den) påpekar: "Det är ju under tv-kampanjen man säljer nästan alla skivor. Och när artisten tvingas betala delar av kampanjen, blir det missvisande att säga att artisten får 12 procent i royalty. Egentligen blir det kanske bara hälften"

Inte konstigt att skivbolagen har det svårt. Med så krångliga avtal och med så mycket osäkra moment inbakat i det hela. Att sen artisten får en så liten del av kakan förbättrar ju inte folks inställning till branschen. Sen får man väl iofs anta att Idolvinnaren inte kommer att skriva all sin musik från start, så det är ju flera som ska ha lön för mödan.