måndag, september 20, 2004

Man cyklar för lite...

"...man röker för mycket. Och man är fasen så liberal när det gäller maten och spriten. Jag borde slutat för länge sedan men denna sup är så liten. Vad tjänar att hyckla? Tids nog får man cykla!"

Gudmundson skriver om att "kådisen" Gunilla Tjernberg motionerat om att införa promillegräns vid framförande av cykel.

Visst har man väl cyklat hem med nån öl i varje ben, men då håller jag mig ifrån allt vad trafikerade gator och vägar heter. Då blir det cykelbanan, så att jag är den enda som tar skada om vägbanan får för sig att luta sig tvärt vertikalt mot min färdriktning.

Vad jag däremot stör mig på är mina cyklande medmänniskor som bryter mot alla trafikregler som uppfunnits. Jag har en strikt hållning: vill jag förvänta mig respekt i trafiken, så följer jag reglerna. Visst finns det tillfällen då jag stått i tre minuter med rött ljus utan omslag, och blir tvungen att korsa linjen. Detta är undantag som tur är.

Nåt annat som stör mig enormt är alla dessa fotgängare som inte har vett att respektera påbudsskylten för cykelbana. Håll er på era gångvägar så jag slipper meja ner er! Jag cyklar aldrig någonsin på era gångvägar...