tisdag, september 28, 2004

Svenska bloggare

Lennart Frantzell med Det Progressiva USA ställer frågan: Var är alla svenska professionella bloggare?
För tio år sedan var Sverige ett av de länder som var snabbast ut på webben. Man satt i stugorna och drack kron och snickrade på hemsidor och tidningar och organisation var ute på webben innan man hann säga Göran Persson.

Men det är något mysko idag. USA verkar leda Sverige med 100-0 inom bloggningen. Hela USA verkar blogga, men bloggar verkar inte alls ha vunnit gehör i Sverige som de borde.

Jag tror att det faktum att vi var tidiga ut på nätet och med hemsidesnickrandet, har bromsat upp oss lite. Det finns oerhört många privata hemsidor som utgör sitt syfte, men kanske inte så mycket mer. Bland professionella hemsidor tror jag att det är främst inom universitetsvärlden de finns - man presenterar sina artiklar och avhandlingar. Båda dessa grupper skulle nog spara oerhört massa tid om de visste om att man kan sköta detta genom en blogg. Man skulle få fler besökare, och syndikering med RSS är ju ett utmärkt sätt att få en kontinuerlig läsarkrets.

I andra delar av världen där internet slog igenom senare och med en högre tekniknivå, så tror jag det känns mer naturligt att använda enkla verktyg som Wordpress, Movabletype, Blogger och TypePad.

Det handlar också, tror jag, om att vi utnyttjar internet på lite olika sätt. I Sverige tror jag fortfarande att internet är en informations- och nöjeskälla i gemene hushåll, medan amerikaner mera tagit till sig det som ett arbetsredskap (Inga som helst fakta, bara en teori från min sida).

I o m att väldigt många har ständig tillgång till internet på sina arbetsplatser så borde det inte vara så svårt att skriva några rader och sedan trycka på Publicera. Eftersom man skriver om det man intresserar sig för, så tror jag vi snabbt och naturligt får en bra fördelning av ämnen och kategorier.

Vad är första steget? Vi startar ett svenskt alternativ till Blogger. Då får folk tillgång till ett gratis, smidigt sätt att starta sin blogg.