lördag, oktober 23, 2004

Fredagsfyran v.43 -04

Veckans Fredagsfyran handlar om böcker och kommer från Annica Tiger:

1. Vilken bok läste du senast eller läser just nu?
Den senaste bok jag läste ut var Tomas Bodströms "700 dagar i Rosenbad". Den bok jag läser nu är Naomi Kleins "No Logo".

2. Kan du kortfattat berätta vad boken handlar om och vilket betyg mellan ett och fem får den?
Bodströms bok handlar om, som titeln mycket riktigt beskriver, hans första 700 dagar som Justitieminister. Boken behandlar allt från hans "tomttrubbel" på Fårö till kravallerna i Göteborg och vardagliga händelser som privatperson såväl som justitieminister. Den ger en väldigt bra bild hur stimulerande men samtidigt pressande det kan vara som minister i maktens centrum. Jag skulle nog vilja ge den ett 3+.

3. Skulle du vilja skriva en egen bok och i så fall vad skulle den handla om?
Drömmen är väl att kunna skriva en spännande spionhistoria (som om det inte skrivits nog med såna). Nåt som skulle vara oerhört kul är att resa ett helt år runt jorden och kanske skriva iakttagelser och händelser i dagboksform. Fast mitt författarskap kommer nog sträcka sig till mitt bloggande (el likn) som mest.

4. Vilken svensk författare och utländsk författare tycker du är bäst.
Jag läser faktiskt inte så mycket svensk litteratur när jag väl tar mig tid att läsa. Jag kan nog inte nämna någon svensk författare som jag läst flera böcker av.
Däremot så läser jag väldigt gärna James Ellroy (L.A. Confidential, Black Dahlia osv). Dock måste hans böcker läsas på originalspråk för överättningen lyckas inte fängsla fånga nyansrikedomen i hans skrivspråk.