söndag, oktober 17, 2004

Kunskapsbevis för cyklister

I en insändare till veckans Vårt Kungsholmen, så kan man läsa att Stellan Åberg vill ha någon form av kunskapsbevis för cyklister.
Stockholmscyklisterna har noll koll på trafikreglerna. De flesta verkar inte heller veta att gångbanor bara är till för gående och trafikljusen bryr de sig inte om.[...]Därför är det dags att kräva något slags kunskapsbevis av cyklisterna också, antingen ett körkort eller samma förarbevis som EU-mopedisterna har.

Ok, som cyklist så är på sin plats att ta åt sig...eller inte. I år har jag hittills spenderat drygt 1300 km på min hoj och kan lugnt påstå att jag kört mot rött en handfull gånger. Varför, frågar man sig? Jo, de gångerna jag stått vid ett rödljus och sett korsande trafik få grönt två, tre gånger under tiden är då jag helt sonika tröttnat. Cykla på gångvägar gör jag inte - jag cyklar mycket hellre på en vältrafikerad Sveavägen än bland irrationella gångtrafikanter.

Det är faktiskt dags för bilister och fotgängare att respektera cykelbanorna precis lika mycket som vi cyklister ska respektera respektive asfalterade sträckor. Minst en gång om dagen måste jag väja och ringa i klockan frenetiskt för att en fotgängare spatserar på cykelbanan eller för att en puckad bilist tycker att det var jävligt intelligent att parkera i fältet där en stor cykel är ritad i asfalten.

Visst ser jag en hel massa cyklister som ger blanka fan i rödljus och trafikregler, så bötfäll då dem - men generalisera inte in oss trafiklydiga cyklister i den skaran. Precis på samma sätt som det faktiskt finns fotgängare som har lite koll på läget...och trafikreglerna.

Varför ska man göra det svårt att ta sin hoj och cykla iväg? Det är ju det miljövänligaste alternativet (sett till tidseffektivitet). Varför inte införa fotgängarbevis också, så att vi slipper en massa yra höns på övergångsställena? Nä tack, inga fler krångliga regler och kör-/cykel-/gåkort.