fredag, november 05, 2004

Fredagsfyran v. 45 -04

Fredagsfyran i ny regi och rivstartar med ett i allra högsta grad aktuellt ämne: politik, utvalt av Andreas från ettanolla.

1. Vann rätt person presidentvalet i USA?
Det beror på hur man menar. Utifrån min önskan så blev det fel, men i o m att en majoritet sagt sitt så får man väl tyvärr acceptera det.

2. Lägger vi oss i amerikansk politik för mycket?
Det är ett ämne som i allra högsta grad påverkar oss i den övriga världen. Såväl USAs inrikes- och utrikespolitik som deras ekonomi ger efterverkningar i hela världen. Då är det fullkomligt naturligt att vi andra bryr oss och intresserar oss.

3. Vem borde bli president i Sverige?
Jag har inte någon solklar kandidat till den posten. Kanske Carl Bildt kan göra sig bra - han har onekligen mycket internationell erfarenhet och är vältalig och intelligent som få. Jag har inte riktigt bestämt mig hur jag vill att vårt statsskick ska se ut när vi äntligen fått bort monarkin.

4. Vad skulle hända om George W Bush och Carl Gustaf Bernadotte (kungen asså) bytte jobb med varandra?
Å herre jösses. Båda två är för mig: "allt annat är en förbättring". Jag skulle nog vilja möta dem öga mot öga för att avge ett slutgiltigt svar. Jag tror nog faktiskt Kåbojsaren från Texas är snäppet intelligentare. Men det är ett tajt race.