fredag, november 26, 2004

Noll koll, typ

Jag kände att trots att avtalet man godkänner när man blir medlem i vänsterns nya forum Kommunity är nära på löjligt, så var jag tvungen att kika på vilka konstiga åsikter som dryftas med tanke på vad Håkan Jacobsson skrev.

Ungdomar utan riktig kompassriktning är nog en ganska bra beskrivning. Man förordar Janukovitj för att oppositionen säkert också fuskat i valet och för att Janukovitj inte är så västvänlig och står mer på "Öststaternas sida" (vilka nu de kan anses vara i dagsläget). Jag tänkte ge er lite godbitar:
"Den s.k. oppositionen är i full väg med att genomföra en statskuppen. Hur det verkligen gick i valet spelar ingen roll för dem, de har redan innan valet underminerat det genom att etablera en mediebild i västvärlden att det skulle bli valfusk.

Vad det handlar om är att västmakterna (främst EU) vill ha kontroll över länderna i östra Europa, för att ha en säker buffert mor Ryssland. Man kan jämföra med vad som hände i Georgien och Jugoslavien."

eller:
"Valet i Ukraina visat vilket hyckleri liberal demokrati är.

I Afghanistan säger Hamid Karzai att den som inte röstar på honom får sitt hus nedbränt eller att en familjs dotter inte blir bortgift. Ändå jublar man åt valet i Afghanistan.

I USA finns valfusk med värdelösa datorer som inte är bättre än en hemdator. USA:s demokrati bejublas som om den vore skivat bröd.

I Ukraina är det fusk bara för att en västorienterad reaktionär inte håller med sin kombattant som säkerligen är likadan."

En riktig pärla får nog anses vara:
"Jag kan inte riktigt förstå vad det är som gör ordet "demoratisk" så attraktivt.
Jag-menar, demokrati har ju aldrig fungerat, för den "demokratiska ledningen" är ju alltid marijonett-docker i storföretagens fingrar."


Det finns några med lite besinning i alla fall:
"Så här ser jag på saken:
1. Jag tror på demokrati. Valet ska gå rätt till och den som fått flest röster ska vinna. När det inte är så är det alltid fel och då är det inte ett demokratiskt land (vilket t ex betyder att USA inte är det). Hur mycket valfusk som förekommit i Ukraina jämfört med andra ställen vet jag naturligtvis inte om, men jag tror det förekommit valfusk, eftersom det kommit såna rapporter. Internationella valobservatörer är nog någotsånär pålitliga. De berättade ju faktiskt om valfusket i USA samtidigt som valet i Venezuela godkändes. Då kan man inte säga att de bara underkänner när det blir fel resultat.

2. Vilken presidentkandidat som är bäst vet jag inte, de verkar inte speciellt lovande nån av dem. Ryssland är ju numera ett av de mest renodlade kapitalistländer som finns samtidigt som det inte är speciellt demokratiskt, så varför den kandidaten som stöder sig på Ryssland skulle vara bättre vet jag inte. Troligen är de väl borgerliga båda två.

3. Vilken politisk riktning som är bäst för Ukraina kommer faktiskt i andra hand. Den kandidat som majoriteten av folket vill ha ska bli president, oavsett hur idiotisk denna människa är. Alla folk i världen ska ha rätt att demokratiskt välja en politisk riktning som för de rakt åt helvete, om det är det de vill.

4. Heja folket!!! Omval! Härligt med ickevåld!"


Det måste ju vara något som inte nått fram när man anser att demokratin är meningslös och löjlig. Det många glömmer är att det är just denna "förhatliga" demokrati som gör det möjligt för dessa förtappade själar att få ha sina åsikter i fred och kunna uttrycka dem på ett forum som Kommunity - ens att de har möjlighet att använda internet som de gör är ju inte möjligt i länder som Kina och Nordkorea.