tisdag, december 14, 2004

När har man feber?

Igår kunde man i P1 vetenskapsradion läsa att vad som är normaltemperatur - och således också feber- - varierar från person till person och att det ofta förbisetts inom vården. Det är visserligen ingen nyhet i sig att alla inte har exakt 36.8 °C. Däremot så kan det innebära risk att inte se varje patients temperatur i sitt eget sammanhang. En ung person kan mycket väl komma upp i 39 grader innan denne känner sig sjuk medan en äldre person snarare kan ha temperaturer som anses som normala och vara sjuka till trots.

Jag vet i alla fall en sak - jag behöver ingen mätare för att kontrollera om jag har feber. Jag vet direkt, eftersom jag vid minsta antydan till feber blir håröm. Det räcker att smeka mig medhårs så känner jag direkt obehag. Då blir det sängen med en gång, och som med alla andra män så blir jag dödssjuk: helt orkeslös, sover nästan konstant och kräver hjälp med minsta lilla uppdrag (vilket är rätt klurigt när man bor ensam).