onsdag, december 08, 2004

Tveksam reklam

Man har blivit rätt luttrad när det kommer till reklam man får hemskickad till sig. Jag brukar automatiskt leta efter var haken ligger och varför just jag skulle vara "utvald".

Idag fick jag hem ett orange A4 från Glocalnet där de vill se mig som bredbandskund hos dem. De försöker givetvis locka med lågt pris och hög hastighet. Vad de också har med på förstasidan är ett tal: 72. Detta antyder de är hur många begränsade platser det finns i telestationen för att kunna ansluta sig till dem. Ingenstans står det tydligt vilket område och hur stort upptagningsområdet är. Endast att 72 lediga platser finns till utnyttjande av deras bredbandstjänst.

I den lilla brödtexten under står att det [talet] är ett exempel på hur många platser det finns i telestationen i Råsunda. Helt fel kommun (stad) d.v.s. De kunde lika gärna skrivit att det finns 120 platser i Haparanda - det hjälper ju inte mig ändå.

På baksidan finns dock mer information. Inte i avseendet att jag blev mera klok på saken, snarare mera information i avseendet text utan informationsinnehåll. Där står klart och tydligt att min telestation är S/K (vilket jag i min vilda fantasi får till Stockholm/Kungsholmen) och att antalet platser där är häpnadsväckande: begränsat. Vare sig mer eller mindre.