söndag, december 12, 2004

Vidskepligt

Jag förstår mig inte på vidskeplighet riktigt. Alla dessa klassiker som att inte gå under stegar, se upp för korsade svarta katter (eller var det korsande svarta katter ;)) och undvika att krossa speglar. Har det varit ett stort problem förr i tiden? Jag tror jag aldrig vare sig varit med om att det skett eller hört talas om att någon gjort det och därefter råkat illa ut.

Det kanske är dags att uppdatera det till lite modernare snitt. Det är ju mer aktuellt att oroa sig om man får blåskärm i Windows, om bussen är försenad eller om bearnaisesåsen skär sig.

En av de värsta vidskepligheterna är tydligen att inte önska en skådespelare (kanske gäller andra yrkesgrupper också) lycka till. Ofta går jargongen: "Jag vet att man inte ska säga lycka till, men en lyckospark...". Men hallå!? Du sa ju just "lycka till". Jag förstår inte...