tisdag, januari 11, 2005

Ekot-reporter modemkapad

Läste på Ekots hemsida att en reporter hos dem blev modemkapad i höstas. Han löste det relativt smärtfritt med hjälp av en datorkunnig medarbetare, men historien belyser en del av problematiken: att slutanvändaren inte hörsammar de rapporter som faktiskt cirkulerat i vanliga medier.
Den här gången kom banditen via en vanlig e-post. Det var ingen bilaga som spred virus, utan jag öppnade ett mejl som visserligen hade en konstig avsändare, men det får man ju många av.

Öppna e-posten, men inte eventuell bilaga, och kasta det. Det vet jag. Och det gjorde jag.

Ja, han öppnade mejlet - att folk aldrig lär sig; misstag nummer ett. Misstag nummer två: han har en dålig e-postklient. Han bör definitivt byta till ett säkrare alternativ till Outlook eller Outlook Express eller helt enkelt stänga av möjligheten till att visa HTML-mail. Misstag nummer tre: om man stänger av automatisk förhandsgranskning och enbart markerar mejlet för borttagning utsätter man sig aldrig för fara.

Släng ut allt vad Internet Explorer och Outlook Express heter och/eller installera antivirusprogramvara. Helst igår, gärna redan förra veckan. Sök upp den förmodligen bästa e-postklienten idag: Mozilla Thunderbird. Fortsätt vara skeptisk till alla mejl du inte känner igen. Är avsändaren suspekt eller är ämnesraden otydlig, släng bort mejlet innan vidare eftertanke - folk måste börja lära sig att skicka mejl med tydliga beskrivningar i ämnesraden.

Med dessa relativt enkla handgrepp så har han skapat sig en mycket säkrare tillvaro på internet.