torsdag, februari 17, 2005

Ford är farligare än Volvo

IDG fortsätter sin kvällstidningsjournalistik och uppvisar klart bristande kunskaper om det de skriver om.

Rubriken ovan är skriven helt i enlighet med IDG:s normer. Givetvis blir man konfunderad: hur vet man att Ford är farligare än Volvo? Jo, det vet man - en Ford modell T är avsevärt mycket farligare att färdas i än en Volvo S80. Särskilt vid frontalkollisioner.

Nu var ju inte det IDG tog upp. De påstod helt sonika att Windows är säkrare än Linux. Det som testats var Windows Server 2003 och Red Hat Linux Enterprise Server 3. Aha, en viss nyansskillnad. För ett ögonblick trodde jag att mitt Windows XP blivit mycket säkrare än min Debian GNU/Linux. Ännu en artikel som endast finns till för att röra upp i grytan av flame-artister som får litt livsviktiga syre av att hävda att endera systemet är bättre baserat på helt ovidkommande orsaker. Varför fortsätter jag att läsa smörjan...

(Läser man detta inlägg och det förra, så kunde man tro att jag är en ond, bitter människa som utöver allt på jorden hatar IDG mest. Sanningen är inte långt därifrån ;))