tisdag, februari 15, 2005

Frimärken

Av en slump när jag rotade igenom ungefär 10 av mina 28 kvadratmeter efter en mikrofon att använda till mitt nystartade Skypekonto så hittade jag min frimärkssamling som jag slutade underhålla för en sisådär 15 år sedan. Givetvis fastnade man av nostalgiskäl...och i huvudet surrade mammon och undrar hur mycket samlingen kan vara värd - 100, 2000, 10000 kr eller en flaska läsk inkl pant.

Jag blev förvånad över hur pass gamla frimärken det trots allt var.

Adolf 50 millionen Reichsmark


Jag tror ni känner igen pricken till vänster. Frimärket till höger är ju imponerande dyrt. Visserligen var inte 50 miljoner Riksmark särskilt mycket pengar, men det är ju alltid kul med många nollor på slutet.

GDR Celebration 1979


De här två kommer från samma land, men en annan tid. Som av en ren händelse släppte de ett frimärke för att fira min födelse - tänka sig. Eller...?

Jag avslutar med ett sovjetiskt hyllningsfrimärke till Olof Palme:

Olof Palme