lördag, februari 12, 2005

Ny sorts damage control

Efter att man lidit av en prestige- eller pr-förlust brukar man se till att vidta åtgärder för att begränsa och minska skadorna - s.k. "damage control".

Nu borjar det bli dags för Göran att se till att Laila Freivalds håller mun. Som det ser ut nu, så kommer hon med groda på groda och gör ju inte UD:s anseende bättre med uttalanden att hon inte visste att Phuket var ett populärt svenskt turistmål eller att hon inte visste att Tsunami var en stor våg. Eller består "damage control" i det här fallet av att Laila på egen hand straffar ut sig, så att resten av UD kan arbeta i fred?

Det krävs ju banne mig att man levt på en annan planet de senaste tjugo åren för att inte ha en aning om varken Thailand eller tsunamin. Jag har själv aldrig varit i Thailand, men det har definitivt inte undgått mig att Phuket, Koh Phangan och Koh Samui är populära resmål. Att dessutom inte veta vad en tsunami är, ter sig för mig som att inte veta vad en jordbävning eller ett vulkanutbrott är. Sorgligt.

Redan efter Lailas lägenhetsaffär så försvann mitt förtroende för henne, både som person och politiker. Att hon fick komma tillbaka efter en tids karantän, och dessutom till en post som utrikesminister, var för mig förvånande. Nu visar hon ju bara upp hur otroligt okunnig och icke allmänbildad hon faktiskt är. Kanske dags att sätta sig i skolbänken och läsa 20p geografi på Universitetet? Och kanske se sig om efter ett nytt jobb?