onsdag, februari 02, 2005

Oscarsgalan 2005

Om fyra veckor är det dags för Oscarsgalan igen. Spektaklenas spektakel - festernas fest (Nobel ej inräknat givetvis) - ytligheternas högborg. Jag tänkte lista upp de större kategorierna och redovisa mina tips och funderingar.

Manlig huvudroll
Don Cheadle - HOTEL RWANDA
Johnny Depp - FINDING NEVERLAND
Leonardo DiCaprio - THE AVIATOR
Clint Eastwood - MILLION DOLLAR BABY
Jamie Foxx - RAY

Manlig biroll
Alan Alda - THE AVIATOR
Thomas Haden Church - SIDEWAYS
Jamie Foxx - COLLATERAL
Morgan Freeman - MILLION DOLLAR BABY
Clive Owen - CLOSER

Kvinnlig huvudroll
Annette Bening - BEING JULIA
Catalina Sandino Moreno - MARIA FULL OF GRACE
Imelda Staunton - VERA DRAKE
Hilary Swank - MILLION DOLLAR BABY
Kate Winslet - ETERNAL SUNSHINE OF THE SPOTLESS MIND

Kvinnlig biroll
Cate Blanchett - THE AVIATOR
Laura Linney - KINSEY
Virginia Madsen - SIDEWAYS
Sophie Okonedo - HOTEL RWANDA
Natalie Portman - CLOSER

Animerad film
THE INCREDIBLES
SHARK TALE
SHREK 2

Bästa film
THE AVIATOR
FINDING NEVERLAND
MILLION DOLLAR BABY
RAY
SIDEWAYS




Manlig huvudroll
Förra året fick Sean Penn priset för sin insats i Mystic River.
Av de fem filmerna i denna kategori har jag sett två: The Aviator och Million Dollar Baby. Både Hotel Rwanda och Finding Neverland ska nog ses innan det blir prisutdelning. Lite synd är det att Paul Giamatti inte nominerades för sin roll i Sideways. Johnny Depp gör alltid fenomenala rolltolkningar, så jag håller nog honom som favorit med Jamie Foxx som stark utmanare.

Manlig biroll
Förra årets vinnare: Tim Robbins, Mystic River.
Här måste jag säga att det står mellan Morgan Freeman och Thomas Haden Church. Som personlig favorit håller jag Haden Church för sin smått desperata karaktär i Sideways. Morgan Freemans f.d. boxare i Million Dollar Baby var också bra och är väl värd utmärkelsen. Alan Alda gör visserligen en bra roll, men den var för liten för att egentligen kunna ge utdelning. Av de fem filmerna är det bara Collateral och Closer som inte jag sett, och det kommer nog förbli så.

Kvinnlig huvudroll
Förra året tog en given Charlize Theron hem priset för sin insats i Monster.
I den här kategorin har jag bara sett en av filmerna, men har tänkt att se Eternal Sunshine väldigt länge nu. Hilary Swanks roll är en given Oscarsroll, men det var inte så länge sedan hon fick sin för Boys don't cry. Jag håller den här kategorin helt öppen för tillfället.

Kvinnlig biroll
Förra året så vann Renee Zellweger för Cold Mountain.
Här vill jag se Virginia Madsen vinna för sin vinkonnässör/servitris i Sideways. Cate Blanchett gör även hon en väldigt bra tolkning av Katherine Hepburn i The Aviator. Vi får se om jag ändrar uppfattning efter att ha sett Hotel Rwanda.

Animerad film
Förra året tog Pixar/Walt Disney hem detta pris för Finding Nemo. De gör om bedriften i år igen med The Incredibles. En både spännande och rolig animerad film som fick en att njuta ordentligt i soffan.

Bästa film
Förra året tog Return of the King hand om utmärkelsen bästa film. I år hoppas jag evinnerligt att Sideways gör det. Det är så nära den perfekta filmen man kan komma. Både igenkännande, mysig, intressant, rolig och gripande i ett och samma paket. Det tillsammans med tre utmärkta rolltolkningar av Paul Giamatta, Thomas Haden Church och Virginia Madsen gjorde att jag fick möjlighet att sätta min 26:e femma (av 756 betyg) på filmtipset. Den är ett måste att se. Dock höjer jag ett varningens finger för Million Dollar Baby, som förvisso var gripande och en typisk Oscarsfilm, men dessvärre inte nådde fram helt och hållet (enligt min åsikt, dessvärre sitter jag inte i Oscarsjuryn).