torsdag, mars 24, 2005

Undersökning om fildelning

The Pew Internet & American Life Project släppte i onsdags en rapport som drog slutsatsen att sju miljoner amerikaner - ungeför 9% av internetanvändarna [i USA] - kopierar musik från andras iPods eller liknande MP3-spelare och att ytterligare tio miljoner får tillgång till bootleggad musik och film genom e-post eller IM-tjänster. Till detta kommer omkring 19 miljoner amerikaner som använder sig av något av de många P2P-nätverken som existerar.

Studien slog också fast att 49% av amerikanerna och 53% (sic!) av internetanvändarna tycker att de företag som driver och tillhandahåller fildelningsnätverk ska hållas ansvariga för den verksamhet som försiggår samtidigt som 38% tror att myndigheters insatser mot fildelning skulle ge resultat medan 42% tror att sådana ingripanden skulle hjälpa föga. Bland bredbandsanvändare är det hela 57% som inte tror att några insatser från lagstiftare skulle ha någon inverkan på fildelningen.
Vad som menas med dessa företag är oklart - är det de som tillhandahåller programvaran eller de personer som står för tjänsterna? Undersökningen presenteras visserligen ett par dagar innan processen mellan MGM och Grokster som ska avgöra vilket ansvar företaget som tillhandahåller programvara som används till olagliga aktiviteter har.

Samtidigt så ökar viljan att använda sig av betaltjänster för musik med 19 procentenheter till 43% jämfört med föregående år. Andelen som laddat ner film eller musik under året har också ökat något - från 18% till 22%.
Musik- och filmbranschen hävdar fortfarande att de förlorar miljardbelopp på fildelningen (och liknande aktiviteter) men om man tar dessa siffror till stöd så blir man ju definitivt inte klokare. Ingen kan väl med god vilja se någon röd linje i statistiken som presenterats.

Samtidigt som iTMS sålt sin 300 miljonte låt så menar fildelningstrafikövervakaren BigChampagne att 750 miljoner pirat- och gratislåtar laddas ner varje månad. Varför gratislåtar måste ingå i begreppet är ju bara oförståndigt - enda anledningen är att det driver upp statistiken och på något sätt ska befästa de teorier musikbranschen stöder sig på. Fortfarande tror jag att mycket musik säljs tack vare denna trafik av filer, men det är ju givetvis inget som går att mäta - lika lite som det går att hävda att en kopierad låt är en förlorad affär.

Att Apple dessutom bakar in mer och mer begränsningar i den DRM som de belägger musikfilerna från iTMS utan att användaren har någon kontroll över det gör ju knappast att nya kunder kommer att strömma till dem i den takt de hoppas. Det gör ju bara att köparna i större utsträckning gör allt för att komma runt begränsningarna och drabbar enbart de som inte har den tekniska kunskapen eller viljan att göra så. Att det även är tal om att höja priset på musiken, som tydligen endast sågs som lockpris, gör ju definitivt inte saken bättre - då är nästan Napsters lösning att prenumerera på musiken en ärligare affärsmetod om än inte bra den heller.

Hur man än vrider och vänder på det så kommer fildelning och informationsutbyte finnas så länge som kommunikationsvägarna existerar. Det gäller att inse det och hitta en affärsmodell som passar alla parter, och om det innebär att storartisterna får mindre groteskt betalt och mindre artister får en större del av kakan så tror jag att det lockar kunder av sig själv.

Länk till rapporten | PDF
CNN Money