måndag, april 18, 2005

Artister i fritt fall?

Genom Copyriot läste jag om de rasande artisterna som skrivit under ett upprop av IFPI. Vet inte om det är artisternas som är rasande, och de rasar eller om det är fritt fall vi pratar om.

I vilket fall handlar det om 114 artister. Jag kikade igenom listan och erkänner att jag faktiskt har fem av artisterna som nedladdade mp3:or, men samtidigt har jag tre av dessa på CD och en av dem har jag flera skivor av - samma skivor som mp3:orna. Världen är inte så svart/vit som vissa vill att den ska framstå.

Copyriot har en ganska intressant analys av det hela som jag anser stämmer in på ungefär 109 av artisterna:
Antagligen hotas dessa artister verkligen av internet. Men inte för att folk laddar hem deras musik istället för att köpa den, utan för att vi upptäcker bättre musik än deras att lyssna på.