torsdag, april 07, 2005

Guld och gröna skogar

DN/Temo har gjort en mätning av hur många som skulle rösta på Schymans alternativ om det vore val idag. 7% av väljarna (ett underlag på 1008 personer) skulle rösta på F! om det vore val idag. Frågan ställdes så här:
I dagarna har det presenterats ett nytt feministiskt parti som heter Feministiskt initiativ. I styrelsen finns bland andra vänsterpartiets före detta partiledare Gudrun Schyman och litteraturprofessorn Ebba Witt-Brattström. De har nu deklarerat att de ställer upp i nästa års rikdagsval.
Om det vore val i dag, skulle du då rösta på Feministiskt initiativ?

Egentligen är det ganska otroligt att en sammanslutning kvinnor (observera, enbart kvinnor - ingen jämlikhet här) som varken har en plan, en ledning eller ett program har lyckats förblinda så pass många människor. Men vad kunde man förväntat sig av undersökningen, egentligen.

Jag trodde Schymans förtroendekapital var förbrukat, men tydligen finns det en hel del människor med guldfiskminne och hur kan man ens ta ställning till frågan som mätningen ställer när "partiet" inte lagt fram sin syn på hur de ska uppnå sina mål. Att hålla virriga presskonferenser och bolla frågor sinsemellan i tv-soffor kan ju till och med jag. Nä, det är just smurfpartier som F! som jag inte vill se i Riksdagen - de snarare utarmar demokratin än förstärker den. Återkom gärna när ni filosoferat ihop ett partiprogram över ett par BiB och kan presentera något hållbart - inte för att jag har några som helst planer att avlägga min röst på er, men snarare för att inte lura flera stackare som inte vet bättre.

Undrar om jag också skulle kunna få 7% i potentiella röster om jag startar partiet Guld och gröna skogar, med samma mål som namnet föreslår? Troligen...