söndag, april 10, 2005

Sponsringen i TV

Det finns inte så mycket att göra när man ligger lätt febersjuk, så man får passa på att slökolla lite på TV. Rally är alltid kul även om de svenska kommentatorerna lämnar mycket att önska (främst Pelle Thörnqvist). Att fler och fler av SVT:s produktioner sponsras (eller presenteras av) företag har väl knappast undgått någon och är ett reellt faktum i dagsläget.

Rallysändningen idag sponsrades av bland annat Michelin. Normalt sett har jag inga problem med att sändningarna föregås och efterföljs av en kort presentation av de som bidragit med medlen för att möjliggöra sändningen jag just följt. Idag tyckte jag nog snarare att det blev lite konstigt. Visserligen vann Sebastien Loeb Nya Zeelands rally på sina Michelindäck och Pirelli hade vissa problem på vissa specialsträckor - dock använde andra, tredje och femteplacerade Grönholm, Solberg och Märtin allihop Pirelli. Ändå framställdes det från de svenska kommentatorerna att Michelin var överlägset och att Pirelli i det närmaste endast var förvirrande för förarna och undermåligt i kvalitet.

Man får ju hoppas att sponsringen inte tog överhanden i rapporteringen - jag vill ogärna se att SVT hamnat i samma sits som Los Angeles Times (läs mer hos researcher). SVT:s sändningar ska inte bara vara opartiska, de ska även vara så pass transparenta att inga frågetecken kan uppkomma.