tisdag, april 12, 2005

Testa datorns säkerhet

Post- och telestyrelsen har lanserat en sajt där du kan testa din dators säkerhet då den är uppkopplad mot nätet. Testadatorn.se heter tjänsten.
En annan mycket bra och prisad tjänst tillhandahålls av Gibson Research. Den heter ShieldsUP! och jag brukar ofta använda den för att exempelvis se om en nyinstallerad dator är säker nog. Den är avsevärt snabbare än testadatorn, som verkar blivit något överbelastad.

För att i övrigt hålla sig trygg är en brandvägg ett måste. Själv är jag väldigt nöjd med den inbyggda i Windows XP SP2. Antivirus är också ett måste - AVG från Grisoft är gratis och sköter sitt jobb diskret och effektivt.

Att ständigt hålla sitt operativsystem uppdaterat är också ett måste. Idag släpper exempelvis Microsoft på spärren för SP2, om du är en av dem som valt att vänta med installationen av den uppgraderingen. Tro mig, den är väl värd sin tid att ladda ner och installera - sedan jag installerade SP2 så har Windows XP blivit bland de stabilaste operativsystemen jag arbetat med.