tisdag, april 05, 2005

Tänk på elförbrukningen

Som utpräglad datoranvändare i många år så var det först förra året jag bryskt blev medveten om att det kostar att ha en dator igång. Jag fick en liten korrigeringsräkning på min elförbrukning de senaste två åren som innebar att jag var tvungen att betala cirka 3000 kr till mitt kära elbolag.

Direkt stängde jag av min server som stått igång under två år och så införskaffade jag en enkel energimätare hos Clas Ohlson för att uppskatta vad saker och ting kostar. En dator med skärm kostar exempelvis mer än man tror att ha igång. Min helt ordinära Athlon 1700 med två hårddiskar och ett GeForce4-kort drar omkring 130W vid normal drift och uppåt 170W när något spel drar igång. Plus att min 19-tums skärm drar 100W vid drift ger vid omkring sex timmars daglig användning en kostnad på närmare 400 kronor.

Min server beräknade jag kostade mig cirka 800-900 kronor per år vilket faktiskt motsvarar ett abonnemang hos ett dyrare webbhotell.

Det är rätt intressant att göra en allmän mätning av ens elektriska prylar hemma för att inse att saker kostar att ha igång - även om de är i standby. Min dator drar 16W avstängd och 7W då den stängts av med huvudströmbrytaren. Många bäckar små...

Nu senast fick jag veta att jag sänkt min årsförbrukning (jag bor ensam på 28 m²) från 3300 kWh till 2000 kWh. Det lönar sig att se över sin förbrukning.