fredag, maj 13, 2005

Betygsdebatten skev som vanligt

Det jag förundras över varje gång det debatteras om i vilken årskurs man ska införa betyg i grundskolan är att debatten alltid förs av folk som dels inte verkar har insyn i hur skolan fungerar eller så var det så länge sedan de gick i skolan att det då fortfarande användes prygelstraff för att tillrättavisa eleverna.

Det främsta argumentet som ständigt ältas fram och tillbaka är att "man måste veta hur man ligger till". Newsflash: jag och, hör och häpna, mina lärare samt även mina föräldrar hade full koll på hur jag låg till i undervisningen, hur bra jag var på matte, hur skriv-/läskunnig jag var och hur bra jag kom överens med resten av klassen. Detta trots att jag fick betyg först i åttonde klass. Då bör ju också tilläggas att jag gått i dessa hemska förortsskolor i Botkyrka som man i princip aldrig hör något positivt om.

Att flytta ner betygsmaskineriet i lägre årskurser tror jag inte gynnar någon - plötsligt innebär det ju inte att man helt magiskt skapar en återkoppling elev/lärare. Den återkopplingen finns ju redan och det utan att man ska hetsas fram till att jaga betyg som det inte finns någon användning för förrän det är dags att börja gymnasiet.

Finns det några egentliga problem med att betygen sätts först i åttonde klass? Nej, det är andra symptom man vill åt att bota genom att skapa en falsk föreställning att betygen är det universella botemedlet.