onsdag, maj 04, 2005

Coop - här är jag

Coops VD får två årslöner i avgångsvederlag. Det ger, inklusive pensionsavskrivningar och semesterersättning, en nätt liten summa på 25 miljoner kronor. Han är heller inte den första i koncernledningen som lämnar sitt jobb med pengar som definitivt kan användas till mycket bättre ändamål.

Med tanke på hur bra betalt många koncernchefer har och deras väldigt lukrativa fallskärmar så undrar man ju faktiskt vilka risker de tar egentligen. Att få sparken för att inte gjort ett fullgott arbete ska väl innebära att det svider - inte bara genom minskad självkänsla? Ingen sparkad VD kan väl anses få hela sin ekonomi körd i botten genom att de förorar sitt arbete, och hittills har jag inte stött på någon som heller inte lyckats få ett likvärdigt arbete kort därefter.
Som medlem i Coop Konsum så har jag bara blivit mer och mer konfunderad över varför jag ska betala de överpriser Konsumbutikerna tar för varor som jag kan hitta avsevärt billigare hos i princip alla andra matvarukedjor - detta är ju uppenbarligen förklaringen.

Nu har jag i alla fall bestämt mig för att i möjligast mån undvika att handla hos Konsum. I möjligaste mån, eftersom det är den butik jag har närmast mig och jag vill inte handla hos ICA-butiken nära mig pga deras minst lika ruttna prisstruktur. Någon ordning på torpet får det allt bli.

Coop skulle ju kunna anställa mig - sämre jobb lär jag inte kunna göra och jag kräver bara en bra lön, minst sex månaders arbete och inget som helst avgångsvederlag. Nå, är ni intresserade? Ring!