måndag, maj 09, 2005

PK i RF

Idag visade tevesporten ett kort reportage från debatten/presskonferensen de två kandidaterna till ordförande i Riksidrottsförbundet (RF) höll. Politiskt korrekt så det förslog.

Nej, jag menar inte att en av kandidaterna är kvinna och ung nog att vara motkandidatens dotter - jag ser gärna att Karin Mattson vinner valet för att få in lite friska fläktar i ännu ett betongarselkollektiv. Det jag irriterade mig över var Lars Liljegrens kommentar om vad han skulle göra om han stötte på en guldfirande hockeyspelare i Tre Kronor med en öl eller starkare i handen:
- Jag skulle be honom dra åt helvete.

Frågan infinner sig ju naturligt: varför vill du inte glädjas med ett av våra landslag i deras framgångar? Inte kan det väl vara så att du i din ansträngning att vara PK så det rinner ur öronen lyckas slå knut på dig själv...? Låt killen ha sin öl i fred och låt honom sedan spruta valfri mängd champagne över välkomstpubliken när han och laget återvänder till Sverige. Vad är så hemskt med det?

Att ta surt förvärvade pengar som vuxna människor valt att stoppa i spelautomater på sunkhaken i bagarmossen är alltså helt ok, då? Men inte en gnutta alkohol för att fira...

Karins respons på frågan var ju klart mycket mer nyanserad och mer verklighetsbaserad. Visst är idrottspersonligheterna stora förebilder för barn och ungdomar men det är ju heller inte så att den enda kontakt de har med verkligheten är bilderna de matas med av tevesporten på plats vid Sergels Torg.