fredag, maj 13, 2005

Wikipediatips till firefoxanvändare

En, av mig tidigare helt förbisedd, funktion i Firefox är möjligheten att koppla så kallade nyckelord till ett bokmärke för att möjliggöra snabbsökningar. Om man som jag använder Wikipedia väldigt mycket (och numera även bidrar med lite av den kunskap jag besitter) så finns det ett litet tips jag tänkte dela med mig av.

Kika in i dina bokmärken under Quick Searches, som på svenska troligen heter Snabbsökningar eller liknande, och högerklicka på det bokmärket som pekar till Wikipedia. Där står ett nyckelord, som är det du ska ange i URL-fältet i webbläsaren innan dina sökbegrepp för att snabbt komma till Wikipedia. Jag har ställt in det så att ett bokmärke med nyckelordet sv pekar mig till svenska Wikipedia och det existerande bokmärket till engelska Wikipedia har en knutet till sig.

För att skapa det nya svenska wikipediabokmärket så lägger du helt enkelt till ett nytt bokmärke i Firefox, mest praktiskt är nog att du lägger den i samma folder som de övriga snabbsökningarna, och namnger det vad som du tycker passar. Nyckelordet kan du också ange som du vill, här har jag sv, och adressen som bokmärket pekar till ska vara: http://sv.wikipedia.org/wiki/Special:Search?search=%s

Vill jag nu slå upp artikeln om Podcasting i någon av encyklopedierna så skriver jag, istället för en lång URL, helt enkelt sv podcasting, så kastas jag automatiskt till http://sv.wikipedia.org/wiki/Podcasting. Detsamma för engelska wikipedia men då skriver jag givetvis en podcasting istället.